Физическата активност – баланс между тялото и ума

Физическата активност – баланс между тялото и ума | allergy.bg

Безспорен факт е, че физическата активност е много важна част от здравословния начин на живот.  Знаем ли наистина какъв е нейният ефект, когато стане част от ежедневието ни?

Тялото ни е като машина. Всяка връзка, всеки мускул, всичко в него е направено така, че да работи постоянно и в синхрон. Колкото повече се движим, толкова по-силно и по-ефективно става то – особено когато практикуваме някакъв спорт или регулярно правим физически упражнения.

За съжаление  в днешно време, редовното спортуване и физическо натоварване не е често срещано поведение.

По данни на Световната здравна организация (СЗО) един на всеки четири възрастни не спортува редовно. Когато става дума за тийнейджъри, повече от 80% от тях, не са достатъчно физически активни.

Заседналият начин на живот влияе негативно върху здравето на хората. СЗО предвижда, че до пет милиона смъртни случая годишно, биха могли да се предотвратят, ако население в глобален мащаб стане физически по-активно.

Какво е значението на физическата активност?

Физическата активност е изключително важна. Освен че подобрява цялостното здравословно състояние на организма, тя допринася за превенция и контрол на сърдечно-съдовите заболявания, инсулт, високо кръвно налягане, рак и диабет. Редовните физически упражненията подобряват и поддържат психическо здраве. Те са в състояние да намалят симптомите на депресия и тревожност, както и да подобрят концентрацията, работоспособността, възприемчивостта, самочувствието и др. Списъкът е безкраен!

Физическата активност не е само времето прекарано във фитнеса. Тя е всички движения на тялото, които изразходват енергия – когато ходим от едно място на друго, когато се разхождаме, когато танцуваме или караме колело.

Какво, как и колко ?

Препоръките за физическа активност варират в зависимост от възрастта. От най-малко 60 минути умерена активност на ден при деца и млади хора, достигайки до най-малко 150-300 минути седмично за хора в напреднала възраст. За хората над 65 годишна възраст движението е от изключителна важност, защото намалява редица заболявания като диабет и хипертония и едновременно с това се отразява положително върху контрола на тревожността, депресията, проблеми със съня и стреса. Също така укрепва мускулатурата и подобрява равновесието, което предпазва от падания и наранявания.

Няма правило за това кои физически упражнения са най-ефикасни. Те могат да варират според човека и начина му на живот. Идеалът е да се комбинират аеробни упражнения (ходене, каране на колело или плуване) и анаеробни упражнения (упражнения с тежести), така че да се укрепят мускулите, да се поддържа мускулна маса и да се предотврати загубата на костна маса.

Преди да се започне практикуване на някакъв вид спорт или физически упражнения е препоръчителна консултация с лекар и с треньор, особено ако е установено някакво заболяване.

Как да увеличим физическата активност?

За да се насърчава и поддържа желанието за физическа активност и спортни навици, населените места трябва да предлагат благоприятни условия за това. Това включва не само добре оборудвани обществени пространства за спорт, но и социокултурни стимули, които насърчават това поведение, превръщайки ги в навици.

Някои от препоръките на СЗО са:

Дневни центрове, училища и висши учебни заведения трябва да осигурят безопасни пространства и съоръжения, където всички ученици да могат да прекарват активно свободното си време;

Образователната система трябва да осигурява качествено физическо възпитание в училищата. Това ще помогне на децата да развият модели на поведение и навици, които ще ги поддържат физически активни за цял живот;

Обществени програми, политики, съоръжения и транспорт подходящи за хората от всички възрастови групи и физически възможности да бъдат физически активни;

Здравните специалисти да съветват, подкрепят и насърчават пациентите си да бъдат физически активни.

Ефекти върху тялото

Според Американските центрове за контрол и профилактика на заболяванията (CDC), ползите от физическата активност се появяват малко след умерена до интензивна практика. Физическата активност, като и упражнения, карат мозъка да освобождава вещества, които осигуряват усещане за спокойствие, уравновесеност и удоволствие. Това са ендорфините и невротрансмитерите. Тъй като, физическите упражнения са източник на ендорфини, те създават положителна зависимост от спорта и са една от причините, поради които има толкова много професионални спортисти и любители, на които спорта се е превърнал в страст.

Хранене

Физическата активност сама по себе си не гарантира здравословен начин на живот. За постигане на това е нужна и балансирана диета. Консумирането на плодове и зеленчуци, поддържането на високо нивото на хидратация и избягването на преработени храни с твърде много захар и мазнини, са само някои от съветите, които могат да помогнат за постигането на по-здравословен живот.

Разнообразната и балансирана диета влияе и върху физическата активност и активното спортуване, хранителни добавки рядко се препоръчват за любители практикуващи (само за спортисти).

Специалистите съветват  физическата активност и упражненията да са поне три пъти в седмицата за най-малко 30 минути. Хубаво е да се започне със спорт, който доставя удоволствие и е приятен за тялото. По този начин човекът ще може по-лесно да го включи в дневният си режим и ще го превърне в навик.

Споделете

facebook
pinterest
twitter